20101218

Förlåcht sade hårdrockargrannen

Tjugo minuter efter jag släckt lampan och var på väg att somna in hör jag hur en nyckel sticks in i mitt lås till ytterdörren. Den dras ut igen och man hör hur någon fumlar med en knippa. Sedan försöker personen igen. Då klev jag upp ur sängen och drog åt mig glasögonen och gick ut i hallen, öppnade dörren och fick se min överförfriskade hårdrockargranne stå där.

-Nu har du väl ändå vandrat fel!? Grannen tittar på mig med ögonen i kors. Du ska dit upp, säger jag och pekar mot våningen ovanför.
-Oj förlåcht, sluddrar grannen samtidigt som han böjer sig ner och slänger ett öga på namnet på brevinkastet. Förlåcht.
-Det är ingen fara, säger jag. Jag har gjort samma sak (dock inte mitt i natten ).
-Oåch va bra, sluddrar han vidare och börjar sin vandring uppåt. Förlåcht.

Nu har det gått en och en halv timme och jag kan inte somna om. Dumt tycker jag. Försökte mig på ett julklappsrim som sömnmedel men det misslyckades - för jag är fortfarande vaken och rimmet blev ganska lyckat.

/T

Inga kommentarer: